Velkommen om bord – her begynner ferien!
Under flyreisen kan du alltid kjøpe drikke, smakfulle snacks og enkle måltider fra våre serveringsvogner. Ønsker du et ordentlig måltid om bord, må dette forhåndsbestilles. Lenger ned på siden finner du mer informasjon om hva som er inkludert i våre måltider om bord.
Mat og drikke
Vil du spise om bord? Du kan bestille på flere måter:
- samtidig som du bestiller reisen
- via myTUI (inntil 72 timer før avreise)
- ved å kontakte kundeservice på telefon 67 11 50 00 (inntil 2 virkedager før avreise)
Generelt tillater vi ikke medbrakt mat om bord. Hovedårsaken er at vi da ikke kan garantere sikkerheten og komforten for allergikere. Det finnes unntak, for eksempel hvis du reiser med et barn under to år eller selv har allergier – da kan det være mulig å ta med egen mat. Mer informasjon for deg som har allergi finner du lenger ned.
Last gjerne ned TUIs meny om bord før avreise, da den ikke lenger er tilgjengelig i stolryggen om bord!
Snacks og drikke
På flyreisen kan du kjøpe forfriskninger og snacks til gunstige priser fra våre serveringsvogner som betjenes i kabinen.
Vær oppmerksom på at det ikke er tillatt å drikke medbrakt alkohol om bord.
Du finner hele utvalget i Bar & Shop-folderen
Mat om bord
Se frem til et godt måltid på flyreisen!
Hvis du forhåndsbestiller et måltid, får du servert forrett, hovedrett, dessert, smør, kjeks, smøreost og varmt brød. Kaffe eller te er inkludert i måltidet. Annen drikke kan kjøpes om bord.
Ved tidlige avganger får du servert en varm frokost dersom du har forhåndsbestilt måltid. Nyt kaffe eller te, pålegg, yoghurt og noe varmt som omelett eller pai. Menyen varierer etter sesong.
Øvrig
På våre flygninger til Kapp Verde serverer vi kaffe og noe søtt før landing.
På langdistanseflygninger til Thailand, Mexico og Den dominikanske republikk er et enkelt, kaldt måltid – som oftest brødmat – alltid inkludert. Siden det er en lang reise, anbefaler vi at du i tillegg forhåndsbestiller et varmt måltid. Da holder du energien oppe og er god og mett fram til du lander. Det varme måltidet serveres tidlig på reisen, og smørbrødboksen serveres cirka to timer før landing.
Hos TUIfly Nordic legger vi stor vekt på at maten vi serverer skal være velsmakende og laget med omtanke. Måltidene varierer med sesong, tilgjengelige råvarer og hvor maten lastes – enten i hjemlandet eller på reisemålet. Derfor kan vi ikke oppgi detaljert innhold på forhånd. Vi garanterer likevel at alle måltider oppfyller gjeldende krav og retningslinjer.
Barnemeny
Det er ingen hemmelighet at barn blir gladere med mat i magen! Hold humøret oppe med vår spesialmeny tilpasset yngre reisende (2–11 år), med barnefavoritter som pannekaker og kjøttboller. Menyen varierer etter sesong.
Barn serveres alltid først på våre flygninger, slik at de voksne kan hjelpe til før deres egen mat kommer – og maten fortsatt er varm.
Det er ikke mulig å forhåndsbestille mat til barn under 2 år. Dersom du tar med barnemat, kan kabinpersonalet hjelpe til med å varme ferdigblandede flasker og barnemat på glass – men vær oppmerksom på at det ikke finnes mikrobølgeovn om bord.
Å reise med TUIfly Nordic ved matallergi
Dersom du har matallergi og reiser med et fly der måltider tilbys, kan du velge mellom alternativer tilpasset vegetarianere, veganere, diabetikere, gluten- og laktoseintolerante. Disse måltidene må bestilles samtidig med reisen. Har du glemt det, kan du bestille spesialmåltid inntil 2 dager før avreise via kundeservice.
Merk: Hvis du bestiller reisen senere enn 2 dager før avgang, eller ikke har bestilt spesialmat innen fristen, kan vi dessverre ikke garantere noe spesialmåltid.
I vår beskrivelse av spesialmåltider nedenfor finner du detaljert informasjon om hva de inneholder. Kabinpersonalet kan gi deg ingredienslister om bord – kontroller alltid innholdet før du spiser.
Merk: Måltidene våre inneholder ikke peanøtter, men vi kan ikke garantere et peanøtt- eller nøttefritt miljø. Leverandørene våre kan ha behandlet slike ingredienser i produksjonen. Maten vi serverer eller selger om bord, kan derfor være merket med «Kan inneholde (spor av) peanøtter og nøtter». Ved forhåndsbestilt taxfree kan også produkter med nøtter bli levert om bord. Vi kan heller ikke forhindre at andre passasjerer tar med seg slike produkter.
Ved allergier anbefaler vi at du alltid har allergimedisin eller adrenalinpenn i håndbagasjen.
TUIfly Nordic følger IATAs anbefalinger for passasjerer med allergi. Hvis du har alvorlig nøtteallergi, bør du informere oss senest 4 dager før avreise. Kabinpersonalet vil da informere ombord, og oppfordre medpassasjerer til å ikke åpne nøtteprodukter. Dersom du ønsker å gå om bord tidlig for å rengjøre setet ditt, må du gi TUI beskjed på forhånd.
Du finner informasjon om menyen og allergener i Inflight Café, slik at du kan forberede deg før avreise.
Har du matallergi, er du velkommen til å ta med egen mat om bord. Vi kan imidlertid ikke kjøle ned eller varme opp mat. Husk også å sjekke regelverket for innførsel av matvarer i landet du reiser til. Mat du har med bør ikke inneholde nøtter.
Allergiinformasjon
Vi samarbeider med leverandører over hele verden, og ikke alle land vurderer de samme ingrediensene som potensielle allergener. På fly som går fra land utenfor EU, kan derfor merkingen på emballasjen mangle visse allergener som er påbudt i EU.
Selv om vi ikke kan garantere en allergenfri flyreise eller måltid, tilbyr vi alternativer til vegetarianere, veganere, diabetikere, gluten- og laktoseintolerante. Du vurderer selv om disse passer dine behov. Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte oss fra 30 til 4 dager før avreise.
Vi tilbyr ingen andre spesialmåltider enn de som er nevnt, og kan derfor ikke garantere at det finnes et måltid som dekker dine individuelle behov.
Ved flere allergier samtidig kan vi dessverre ikke tilby alternative varianter. Bestiller du spesialkost for barn, serveres en voksenmåltid.
Allergen | I våre måltider om bord |
---|---|
Meieriprodukter | Vi tilbyr et laktosefritt måltid som utelater ost og andre meieriprodukter som inneholder laktose eller melk. Vi tilbyr også veganske måltider som ikke inneholder meieriprodukter. |
Egg/eggprodukter | Våre måltider om bord kan inneholde egg eller eggprodukter. Vi tilbyr imidlertid veganske måltider som ikke inneholder egg. |
Gluten | Vi tilbyr et måltid som er spesielt tilpasset personer med cøliaki eller glutenintoleranse. |
Peanøtter | Våre måltider om bord inneholder ikke hele peanøtter som ingrediens. De kan imidlertid være produsert i lokaler som håndterer peanøtter, og kan derfor inneholde spor av nøtter. Maten serveres eller selges med merking som «Kan inneholde (spor av) peanøtter og nøtter». |
Nøtter (UK/EU-lovgivning) | Noen ingredienser som brukes kan inneholde nøtter (f.eks. hasselnøtt, valnøtt, pekannøtt, mandel), og våre måltider kan være produsert i lokaler som håndterer slike nøtter. Derfor kan vi ikke tilby et måltid fritt for nøtter. Maten serveres eller selges med merking som «Kan inneholde (spor av) peanøtter og nøtter». |
Fisk og skalldyr | Våre måltider om bord kan inneholde fisk og skalldyr. |
Sesam | Våre måltider om bord kan inneholde sesamprodukter. |
Spesialkostmåltider
Hvis du har allergi, kan du bestille spesialmat om bord. Har du alvorlige eller flere allergier, anbefaler vi at du tar med egen mat.
Dersom du tar med egen mat, ber vi deg kontakte TUIfly Nordics kundeservice slik at kabinpersonalet kan informeres.
Kundeservice nås på 67 11 50 00 (hverdager 08–17 og lørdager 09–15).
Måltider | Beskrivelse |
---|---|
Vegetarisk | Vi tilbyr et måltid som passer for lakto-ovo-vegetarianere. Det inneholder ikke animalske produkter eller biprodukter, men kan inneholde egg og meieriprodukter. |
Glutenfritt | Vi tilbyr et måltid som er tilpasset personer med cøliaki eller glutenintoleranse. |
Vegansk | Vi tilbyr et måltid som passer for veganere og som ikke inneholder animalske produkter eller biprodukter. |
Diabetes | Vi tilbyr et måltid som er egnet for personer som følger en diabeteskost. |
Laktosefritt | Vi tilbyr et måltid som passer for personer med laktoseintoleranse. |
Luftbåren nøtteallergi
Dersom vi får beskjed på forhånd om at en passasjer har alvorlig luftbåren nøtteallergi (eller annen luftbåren allergi), informerer vi kabinpersonalet, som igjen gir beskjed til øvrige passasjerer og ber dem vise hensyn ved å ikke åpne slike produkter under flygningen.
TUIfly Nordic anbefaler alltid at allergikere har med seg sin allergimedisin i håndbagasjen.
Har du en luftbåren allergi, ber vi deg fylle ut vårt skjema for spesielle behov på flyreisen.
Det er viktig å understreke at TUIfly Nordic, til tross for oppfordringer til medpassasjerer, aldri kan garantere en helt nøttefri flyreise for deg som lider av luftbårne nøtteallergier. Det samme gjelder alle luftbårne allergier.